Burgerlijk ongehoorzaam

Zolang ik mij kan herinneren ben ik niet echt een langslaper geweest. Als veertienjarige moest ik al vroeg op voor mijn krantenwijk, daarna een paar jaar in de bouw gewerkt waar ze ook om een uur of zeven aan de gang wilden en weer later meer dan 30 jaar onregelmatige werktijden gehad. Het zal mijn slaapritme niet ten goede zijn gekomen. 

Ik sluit niet uit dat ik daar nu last van heb. Meer dan ooit ben ik veel te vroeg wakker. Niet zelden zie ik op de wekker dat het pas half vier is als ik de slaap al niet meer kan vatten. Als mijn hersens dat ook nog echt wakker worden en het denkproces is begonnen kan ik beter meteen maar uit bed gaan want het wordt dan echt niets meer.

Er speelt dan van alles door mijn hoofd. Ik denk aan wat er goed gaat en wat er beter kan, aan wat er zich allemaal in de wereld afspeelt, aan wat ik allemaal zou willen doen, aan wat er de komende dag allemaal moet gebeuren en wat al niet meer.

Vannacht was het Covid waar mijn gedachten waren. Covid beheerst momenteel ons leven. Het nieuws op radio, tv en andere media is Covid, Covid en nog eens Covid. Wat mij betreft een beetje een overdosis. Ik ben geen pessimist maar meer een realist en het is niet zo dat ik er over pieker, dat ik daar van wakker lig. Ook zonder Covid zou ik op die onmogelijke tijden wakker zijn geweest. 

De overheid probeert het virus onder controle te krijgen door ons allerlei maatregelen / beperkingen op te leggen. Zo wordt er een avondklok ingesteld en wordt het bezoek nog meer aan banden gelegd.

Sommige van die maatregelen/beperkingen zijn moeilijk uit te leggen maar toch probeer ik mij aan die maatregelen te houden. Ik ga er maar van uit dat de maatregelen genomen worden op basis van deskundig advies en ik ben op dit gebied een leek. Ik hoor in mijn omgeving ook veel "deskundigen" hun, vaak ongefundeerde, visie ten gehore brengen en dan ben ik blij dat zij die geen rol hebben in het beleid maken op dit gebied. 

Verder valt het mij op dat iedereen van zichzelf vindt dat een bepaalde maatregel op hem/haar niet van toepassing is. Veel meer beroepen dan op de lijst van het RIVM worden cruciaal gevonden en iedereen wil als het op vaccineren aankomt voor in de bus zitten.

Hoe consequent ik mij ook aan de maatregelen wil houden er is er toch een die ik echt niet snap. Waarom mag één persoon wel naar een vierpersoons huishouden  en een vierpersoonshuishouden niet naar een éénpersoonshuishouden? In beide gevallen is de optelsom gelijk en daarmee m.i. ook de besmettingskans. Ik begrijp dat het meer reisbewegingen zijn maar we als je niet met het openbaar vervoer reist maar met eigen vervoer moet ook dat weinig verschil maken. Als het zo uitkomt zal ik in deze burgerlijk ongehoorzaam zijn. Het is even niet anders.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd