Tweeduizendeenentwintig

Oudjaarsdag, nieuwjaardag, jaarwisseling, oliebollen, appelflappen, nieuwjaarswensen en wat al niet meer.

Emotie en traditie. Iedereen weet dat de wereld niet van de een op de andere dag veranderd. Dat de zieken niet hersteld, de oorlogen niet voorbij, de hongersnood en ongelijkheid niet over zijn en dat discriminatie vanaf de eerste dag in het nieuwe jaar alleen nog in de geschiedenisboeken voorkomt. 

Ieder jaar weer wenst iedereen de ander het allerbeste. Ik denk dat ze het op dat moment nog menen ook. Misschien onder invloed van wat geestverruimende middelen maar toch. Alleen als de theorie in de praktijk gebracht moet worden gaat het nog wel eens mis.....

Ik denk niet dat het bij mij anders is. De weg naar de hemel is immers geplaveid met goede voornemens. Daar ben ik geen uitzondering op.  

Maar wat zou het fijn zijn als we op z’n minst iets verdraagzamer zouden zijn. Dat we de ander in zijn/haar waarde zouden laten. Niet overal en altijd een oordeel over klaarhebben maar accepteren dat de ander het wellicht anders doet dan jij het zou doen. Dat je een andere mening mag hebben zonder dat je dan direct voor dom of wat al niet meer wordt uitgemaakt.

Accepteer dat niet iedereen zwarte Piet leuk vindt. Als jij zwarte Piet niet leuk vindt accepteer dan dat er mensen zijn die het wel leuk vinden. Accepteer dat er mensen zijn die zich niet laten inenten tegen welke ziekte dan ook. Realiseer je dat het grondrecht van lichamelijke integriteit een heel hoog goed is. 

Mensen maken fouten, zijn niet onfeilbaar. Dat is zo en dat zal zo blijven. De een geeft het makkelijker toe dan de ander. De mens is nou eenmaal verschillend  daarom zijn ze nog niet meteen slecht of ongeschikt voor het werk dat ze doen.

De beste stuurlui staan aan wal en Nederland heeft heel veel stuurlieden. Soms wel 17.000.000 deskundigen die het allemaal beter weten. Het maakt niet uit waar het over gaat. Of het nou over voetbal, religie of politiek is. Ik wordt wel eens gek van al die deskundigen, zeker van de minderheid die je wil doen geloven dat zij bij de meerderheid horen.

Ik weet nu al dat 2021 daar geen verandering in gaat brengen. In 2021 zal net als in 2020 de polarisatie toenemen, de ongelijkheid blijven bestaan of erger worden en het verschil tussen arm en rijk alleen maar groter worden. 

Ik weet de oplossing ook niet. Ik ben geen deskundige. Ik denk wel dat een betere wereld begint bij jezelf en dat het er zeker niet beter van wordt naar de ander te blijven wijzen.

Misschien moeten we dan ook maar stoppen met deze traditie. Het is gezonder (minder oliebollen), goedkoper (minder/geen vuurwerk met bijbehorende slachtoffers) en beter voor het milieu (minder luchtvervuiling).

Voor 2021 geen goede voornemens dus of het moet zijn dat ik stop met oud en nieuw vieren, nieuwjaarswensen en alle bij deze traditie horende rituelen. Maar ja ook voor mij is het moeilijk de goede voornemens vol te houden dus....... wie weet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd