Polariseren

Polarisatie is het versterken van tegenstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen. Ik denk dat het op zich niet verkeerd is als er tegenstellingen zijn binnen partijen. Sterker nog, ik denk dat het nodig is om verder te komen, om te evolueren.  

Polarisatie wordt vervelend als het binnen een familie of gezin leidt tot discussies in een ruzieachtige sfeer. Dan kan polarisatie een splijtzwam zijn en dat is vervelend voor betrokkenen en zo mogelijk nog vervelender voor de mensen die zich niet actief met de discussie bemoeien. 

Discussie over de inhoud is niet verkeerd maar het is wel de toon die de muziek maakt. Discussiëren met stemverheffing en op een manier waarbij je uitstraalt dat alleen jij het bij het juiste eind hebt, roept weerstand bij de ander op. In ieder geval bij mij. Dan gaat het zeker niet lukken mij met argumenten te overtuigen. Als die argumenten dan ook nog eens ongenuanceerd zijn gaan mijn nekharen recht over eind staan.

Het doel van discussiëren kan zijn het uitwisselen van steekhoudende argumenten met het doel de ander geheel of gedeeltelijk te overtuigen van jouw gelijk. Met respect luisteren en waar nodig doorvragen om het standpunt te verduidelijken. Het voegt niets toe als gaande de discussie het volume van het gesprek wordt opgevoerd of als de argumenten constant worden herhaald. Dat werkt bij mij in ieder geval averechts. 

Vaak zie je dat bij polarisatie één of soms wel beide partijen vinden dat ze tekort gedaan,  buitengesloten, of zelfs gediscrimineerd worden. Dat kan zo zijn ( het gevoel zal er zijn ) maar slechts zelden is dat ook werkelijk zo. Als er uiteindelijk democratische besluitvorming heeft plaatsgevonden kun je in een democratie niet anders doen dan je schikken naar de wens van de meerderheid.

Natuurlijk mag je je ongenoegen daarover kenbaar maken en mag je je er tegen verzetten, mits het gebeurt binnen de regels van het spel. Als je je daar niet toe kan beperken kan dat consequenties hebben. Als je daar dan weer moeite mee hebt  loert het gevaar van anarchie en ook dat heeft weer gevolgen en is in mijn optiek iets uit de ijs- of steentijd waar het recht van de sterkste gold. 

Het is niet simpel maar besef wel dat democratie een groot goed is waar vele mensenlevens voor gegeven zijn. Het alternatief is in mijn ogen altijd slechter. Niemand zal zeggen dat samenleven éénvoudig is. 

Ook voor mij is het niet altijd makkelijk me aan de regels van het spel te houden. Niets menselijks is mij vreemd en ook ik ben zeker geen uitmuntende debater en ook ik val regelmatig in de bekende valkuilen. 


   

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd