Vadersdag

Gisteren zou mijn vader 104 jaar geworden zijn als hij niet 62 jaar geleden zelf een eind aan zijn leven gemaakt zou hebben. Hij was nog maar 41 jaar en 6 maanden jong. Mijn moeder was 36 toen zij weduwe werd en heeft daarna nooit meer een relatie gehad. Zelf was ik 6 jaar en veel te jong om te begrijpen wat dood zijn is.

Ik heb het al eens eerder gezegd dat mijn vader nadrukkelijk in mijn leven aanwezig is geweest door zijn afwezigheid. Snap je het nog. Dat hij er niet voor mij (en mijn broers en zus) was als ik ging sporten, hulp nodig had op school, een diploma kreeg uitgereikt, ging trouwen of zelf vader werd heeft mij erg beziggehouden en heel veel pijn gedaan.

Natuurlijk heelt de tijd alle wonden maar de littekens blijven. En net als alle littekens jeuken ook deze van tijd tot tijd. Gisteren was weer zo’n dag dat ik veel aan hem moest denken. Zijn geboortedag meer dan een eeuw geleden.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd