Afhankelijk

Ik ben niet echt een handige klusser. Ik kan mij dan ook wel heel veel leukere dingen voorstellen dan klussen. Toch moet er zo af en toe iets gebeuren in en om het huis. Daarvoor ben ik dan vaak afhankelijk van anderen die wel handig genoeg zijn of er hun werk van hebben gemaakt.

Die afhankelijkheid vind ik vreselijk. Daar komt bij dat ik familie of vrienden niet graag om hulp vraag. Natuurlijk zullen ze het met liefde doen maar het zit niet in mij om te vragen.

Dan rest het inhuren van professionals. Daarvoor moet je dan wel iets dieper in de buidel tasten maar dat doe ik liever dan het anderen te vragen. Maar het inhuren van professionals is voorwaar niet éénvoudig. De mannen en vrouwen hebben het allemaal druk en je komt onder aan de lijst, als ze al iets van zich laten horen. 

Dat vind ik ook wel zoiets. Er zijn veel professionals waar het woord fatsoen niet voorkomt in hun woordenboek. Ze laten niet van zich horen, zijn telefonisch nauwelijks bereikbaar, reageren niet op e-mails of whats-app berichten of komen gewoon de gemaakte afspraken niet na. Daar kan echt heel erg slecht tegen. Ikzelf ben zeker ook niet perfect maar dit lijkt wel een beroepsziekte van aannemers, timmerlieden, tuinmannen (en vrouwen natuurlijk) en ander werkvolk. 

Maar goed je bent afhankelijk en dus wacht je (tot je een ons weegt) op de komst van de professional die het liefst zwart betaald wil worden omdat hij/zij vindt dat hij of zij meer dan genoeg bijdraagt aan de belastingpot.

Zo wachten wij nu al weken op een timmerman die wat vensterbanken en raamkozijnen mag maken, op een timmerman die een tuinhek en een schommel komt maken en op een meubelmaker die een oude kast mag opknappen.

Maar ze hebben het allemaal druk, druk en nog eens druk. Van dat wachten, van die afhankelijkheid wordt ik soms behoorlijk onrustig. Nadat die klussen gedaan zouden zijn is er voor mij nog het nodige te doen. Denk aan schilderen, witten, behangen en inrichten. Ik kan niet verder en dat schiet niet op.

Een schrale troost is dat al dit gedoe zorgen in het niet valt bij de problemen die de inwoners van de Oekraïne momenteel hebben omdat een dictator ten koste van veel mensenlevens, gewonden, verscheurde gezinnen en families zonodig landjepik moet spelen. Ik kan er met mijn verstand niet bij.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd