Beleving

Ik heb meer dan 46 jaar full-time gewerkt en 10 jaar daarvan meer dan dat. Naast mijn reguliere baan gaf ik twee en soms drie avonden les aan potentiële medewerkers van de vrijwillige politie. Daarnaast ook nog een gezinsleven, hobby’s, vriendschappen onderhouden en veel sporten. Achteraf gezien lijkt het gekkenwerk maar ik kijk terug op een geweldig leuk, en vaak ook zinvol, werkzaam leven.

Je zou kunnen zeggen dat ik van tijd veel te doen had. Nou heb ik mijn medewerkers altijd voorgehouden dat druk een beleving is, dat druk tussen je oren zit. Je hebt veel te doen waarvan je het meeste leuk vindt. Je moet goed plannen om niet te hoeven stressen en ik heb zelden het gevoel gehad dat ik het druk of erger nog te druk had. 

Sinds een jaar of zeven heb ik geen betaald werk meer. Bij het afscheid werd gezegd dat ik nu kon gaan genieten van mijn welverdiende rust. Ik geniet van elke dag maar van rust is zeker geen sprake. In de eerste plaats hebben wij een groot huis gekocht met een grote tuin waar veel, heel veel werk in gaat zitten. Ik hoef dat allemaal niet alleen te doen maar toch, het moet gebeuren. Dan ben ik vrijwillig bestuurslid / penningmeester van het dorpshuis en redactielid van de dorpskrant. Niet veel werk zei de voorzitter toen hij mij voor die functie vroeg. Het is maar net hoe je veel werk definieert maar wekelijks kost het mij zeker zes uur om het goed te kunnen doen. 

En dan natuurlijk de kinderen en meer nog de kleinkinderen. Gemiddeld passen we zo’n 20 uur per week op kleinkinderen. Ik vind het ontzettend leuk en zou het niet willen missen maar het is soms wel zo dat je de dagen erna niet teveel wilt/kunt doen omdat je lijf laat weten dat je geen 30 meer bent.

Gelukkig hebben wij nog een aantal goede vrienden met wie je het contact ook nog wilt onderhouden. Dat geldt ook voor broers en zus, buren en natuurlijk een aantal andere familieleden. 

Ik vind nog steeds dat druk een beleving is maar waar het door komt weet ik niet maar ik heb het gevoel het drukker te hebben dan destijds met betaald werk. Misschien komt het ook omdat het dagritme anders is dan wanneer je op tijd op het werk moet zijn of  gewoon omdat je flexibiliteit afneemt naarmate je ouder wordt.  

Maar het is ook waar we voor kiezen, want een keuze heb je altijd. De consequentie is dat het zeker niet rustig is maar meestal is het wel genieten……

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd