Tijd

Nog niet heel lang geleden schreef ik een kort stukje over druk. Druk is een beleving en dat vind ik nog steeds. Maar dat neemt niet weg dat ik de laatste tijd meer en meer druk ervaar. In mijn beleving is er dus veel, heel veel.

Het zal in de eerste plaats aan mijzelf liggen. Ik ben inmiddels zeventig jaar en dan wordt je wellicht minder flexibel. Niet alleen het lijf wordt stijf en stram maar ook de hersens. Daarnaast organiseer ik voor een deel mijn eigen stress. Daar ben ik mij terdege van bewust. Een kort overzicht van de bezigheden van een pensionado:

Ik maak muziek in een zangkoor en in een daarvan afgescheiden kleiner zangkoor. Met die koren wordt regelmatig geoefend en soms ook naar optredens toegewerkt. Verder repeteer ik wekelijks met een klein orkest mijn Bugel-vaardigheden. 

Ontzettend leuk allemaal maar er gaat wel veel tijd in zitten!

Ik ben penningmeester van het dorpshuis. Eén keer in de maand een vergadering die ik liever niet bijwoon en de meeste weken een paar keer de kassalade van het dorpshuis vullen en weer legen, geld tellen, administratie voeren en wat al niet meer. Per week zeker twee of drie uur werk, vaak tussen het boodschappen doen door. Dan ook nog wekelijks wat uurtjes boekhouden en af en toe naar de accountant voor de BTW - aangifte of de jaarrekening.

Ontzettend leuk allemaal maar er gaat wel veel tijd in zitten!

Verder ben ik ook nog redactielid van de dorpskrant en onderhoud ik de website van het dorpshuis. 

Ontzettend leuk allemaal maar er gaat wel veel tijd in zitten!

Verder passen we met veel plezier en liefde op de kleindochters Julia en Welmoed, koken we bijna dagelijks de warme maaltijd voor de Kangoeroes en doen we ons best ons huisje schoon en opgeruimd te houden wat lang niet altijd lukt.

In een oud huis moet er hier en daar wel eens wat geschuurd, geverfd of opgeknapt worden, naast de andere normale huishoudelijke- en onderhoudstaken.

Ontzettend leuk allemaal maar er gaat wel veel tijd in zitten!

Dan zijn er ook van die periodes dat we meerdere keren per week naar artsen van allerlei disciplines moeten omdat het aan de gezondheid het hier en daar wat hapert.

Niet leuk allemaal en er gaat wel veel tijd in zitten!

Tien jaar geleden deed ik dit veel van dit soort bezigheden  naast een full-time baan. Daar zou ik nu niet meer aan moeten denken. Dus toch minder flexibel! 

Druk is een beleving. In dit geval voor een belangrijk deel een door mij/ons zelf georganiseerde druk. Als je het zelf organiseert kun je het ook zelf veranderen. Bijvoorbeeld door keuzes te maken. Ik kan ervoor kiezen minder met muziek bezig te zijn, uit het bestuur van het dorpshuis te stappen en/of met de dorpskrant te stoppen. We kunnen stoppen met koken en/of met oppassen, al is dit voor mij geen realistische optie omdat van alle opgesomde bezigheden dit wel ontzettend leuke zijn die ik liever niet wil missen.

Maar hoe dan ook er moet iets gebeuren. Ik wil meer tijd om te fietsen, om in de tuin te werken of gewoon plat op de bank te Netflixen. Ik wil vaker en beter op de banjo kunnen oefenen. Ik wil meer tijd om bij vrienden of familie op bezoek te gaan. 

Tijd is niet te koop. De hoeveelheid tijd is gelimiteerd en als je zo oud bent als ik weet je dat de limiet in zicht is. De tijd die je nog rest moet je goed gebruiken en alleen dingen doen die je echt graag doet!

Nu is er zoveel dat ik het gevoel heb de dingen maar half te kunnen doen. En dat voelt niet goed. Dat is een verkeerde beleving, dat is druk!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd