Winterdepressie

Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik daar nooit last van heb gehad. Volgens thuisarts.nl zijn de belangrijkste kenmerken van een (winter-)depressie als je het grootste deel van de dag somber bent en je (bijna) nergens meer plezier in hebt. Die situatie moet dan ook nog tenminste twee weken aanhouden.

Dit jaar voor het eerst in mijn leven heb ik (een beetje) dat gevoel. Misschien komt het wel omdat het geen echte winter is. Ja, het zijn wel de wintermaanden maar de buitentemperatuur is verre van winters. Veel dagen van de afgelopen maanden vond ik treurige dagen. Geen of weinig zon, veel wind en regen. Geen winter in ieder geval.

Omdat het van die treurige dagen zijn kom ik niet toe aan mijn fietstochtjes. Het weer is niet echt uitnodigend. Als het tien graden vriest, mooi helder weer is zonder al te veel wind ga je met plezier naar buiten om te fietsen of te lopen. Eigenlijk kom ik nu alleen buiten om wat boodschappen te doen en dat doe je met dit weertype natuurlijk niet op de fiets maar met de auto. Nog slecht voor het milieu ook.

Het is de laatste weken, los van het weer, ook nog kommer en kwel in de familie. De één na de ander moet hoesten en proesten, heeft koorts, is bedlegerig of kan, zoals ikzelf nu, moeilijk lopen van de pijn in de rug met uitstraling naar de benen. Gek wordt je er van. 

Zoals gezegd kom ik door dit alles de deur niet uit. Niet naar de oefensessies met de verschillende muziekgroepen, niet naar familie of vrienden en al helemaal niet naar het theater of gewoon lekker uit eten. Niemand die mij tegenhoud maar het wil gewoon niet. Kennelijk hebben er meer mensen last van want bij ons wordt de deur ook niet platgelopen door het bezoek. 

Door dit alles wordt ik ook nog wat narrig. Overal commentaar op, weinigen kunnen iets goed doen en zelfs zo af en toe ruzie maken met mensen die je lief zijn. Ik zit mezelf gewoon in de weg en daar heb ik zelf ook last van. Dat alles duurt nu al een paar maanden. Misschien is een paar maanden overdreven maar zeker lang genoeg om aan de definitie van een winterdepressie te voldoen. 

Maar zoals altijd is er licht aan het eind van de tunnel. Nog twee maanden te gaan en het is volop voorjaar. Dan maar hopen dat het een mooi voorjaar wordt met niet teveel treurige, regenachtige dagen. Voor je het weet gaat de winterdepressie over in een voorjaarsdepressie en daar heeft zelfs de thuisarts.nl nog nooit van gehoord.

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd