Somber

De toestand in de wereld vind ik zorgelijk. Ik weet dat er altijd conflicten zijn geweest en ook altijd zullen zijn maar het huidige conflict in het Midden-Oosten vind ik er echt één van de buitencategorie.

Veel mensen geven Israël de schuld. Ik vind ook dat reactie van Israël op de actie van Hamas op 7 oktober 2023 verre van proportioneel is maar ik geloof ook dat de oorzaak van het conflict veel dieper ligt. Ik ben geen deskundige op dit gebied maar simpelweg Israël de schuld geven van alles wat daar nu gebeurt vind ik niet juist. Twee (of meer) kijven, twee (of meer) de schuld. Nu de rest van de wereld zich ermee lijkt te gaan bemoeien wordt het er zeker niet beter (en veiliger) op. 

En dan de kabinetsformatie in ons eigen land. Dat is er toch zeker weer één uit de categorie bananenrepubliek. Het bewijst mijn stelling dat we veel te veel politieke partijen hebben. 

Ik pleit al jaren voor een aanzienlijk verhoogde kiesdrempel waardoor kleine belangenpartijtjes niet in de tweede kamer kunnen komen. Drie of vier partijen maakt regeren slagvaardiger en scheelt waarschijnlijk heel veel belastinggeld. Er zal dan geen partij zijn die al mijn ideeën en opvattingen deelt maar die is er nu ook niet.

En nee, het doet niets af aan de democratie. Als een partij genoeg stemmers weet te scoren komen ze gewoon in de tweede kamer. Als ze niet meer in trek zijn verdwijnen ze weer. Dat geldt dan voor alle partijen. Dus ook voor wat we nu grote partijen noemen, zoals PVV of PvdA/GroenLinks.

Nu we het toch over politiek hebben kan wat mij betreft de miljarden kostende eerste kamer wel verdwijnen. Ook dat draagt bij aan een slagvaardiger regeren.

Naast het Midden-Oosten en ons eigen kleine kikkerlandje is er ook in de rest van de wereld genoeg aan de hand om je zorgen over te maken. De verrechtsing in veel Europese landen, waaronder ons eigen land, bijvoorbeeld. Ik weet dat iedere vergelijking mank gaat maar ik zie paralellen met de jaren 30 van de vorige eeuw. Ook toen werd er niet geluisterd naar mensen die het opkomende facisme als een gevaar zagen. 

En dan Amerika. Ik heb het altijd al een verschrikkelijk gek land gevonden maar die gekte is nu wel op zijn hoogtepunt. Bij de komende verkiezingen kunnen de stemgerechtigden kiezen tussen een oude dwaas en een seniele oude man. Ik woon er gelukkig niet en mag niet kiezen maar als ik dat wel mocht koos ik voor de seniele oude man. Alles beter dan een oude dwaas die m.i. een gevaar is voor de wereldvrede.

Samengevat: “de situatie in de wereld stemt mij somber”.  In de regel ben ik geen voorstander van extremisme maar als uitzondering op deze regel zou ik het toejuichen als een partij als Extinction Rebellion (ER) zich zou omvormen tot een politieke partij. En dan bij voorkeur een partij met zoveel stemmers dat zij die verhoogde kiesdrempel ruim halen en het liefst de grootste worden. Wordt meteen het milieu grondig aangepakt. Toch één van de grooste problemen in ons land en de rest van de wereld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd