Chaos

Chaos. Een ordeloze massa, een warboel. Dat is de omschrijving die de dikke Van Dale daarvoor heeft.  Ordeloos is volgens diezelfde dikke is dan weer zonder orde of regel en één van de betekenissen van massa is “een grote hoeveelheid”.

De grote hoeveelheid zooi (rommel / troep) bij ons in de deel en op de zoldering zijn opgeslagen voldoet ruimschoots aan de genoemde definities, al zijn er onder ons die daar anders over denken. 

Zelfs als de grote hoeveelheid spullen geen rommel - spullen van weinig waarde- zou zijn dan is de manier waarop deze bewaard worden zeker chaotisch te noemen. Talloze bakjes met allerlei goederen maar ook emmers, tasjes, speciekuipen, dozen en een ontelbare hoeveelheid los spul liggen verspreid door de deel en op de zoldering. 

Er zit geen orde in. Niemand weet nog echt wat er nog allemaal ligt en als je al weet dat je het moet hebben kun je het niet vinden. Er zit totaal geen orde in. Kortom chaos!

Als het mijn chaos zou zijn zou ik die willen ordenen en voor alles wat voor mij waardeloos zou zijn één, twee of drie grote containers laten komen en het zonder pardon in die containers laten verdwijnen.

Maar goed het is mijn chaos niet en ik heb er zelf voor gekozen om met een aantal chaoten onder één dak te gaan wonen. Dit is kennelijk de prijs die ik ervoor moet betalen. Chaotisch zijn is slechts één van de karaktereigenschappen van de medebewoners. Daarnaast zijn ze ook lief, zorg- en behulpzaam en nog veel meer dus dat maakt dat je het chaotisch zijn op de koop toe neemt.

Maar ik maak me zorgen. Ik vrees namelijk dat het alleen maar erger wordt. De chaoten onder ons zijn namelijk niet alleen chaotisch, ze kunnen ook erg moeilijk afstand doen van hun chaos. Weggooien komt in hun woordenboek niet of heel dun gedrukt voor. Je zult net zien dat je het kort daarna nodig hebt en dus nieuw moet kopen is dan het veelgehoorde argument. Nu kunnen ze het vaak niet vinden en wordt het als alsnog nieuw gekocht. Zo kom je dus nooit van je rommel af.

Ik maak me ook zorgen over de draagkracht van de vloer van de zoldering. De balken buigen hier en daar al vervaarlijk - is angstaanjagend - door en je zou toch niet willen dat op enig moment de logees in hun slaap worden bedolven onder de hoeveelheid zooi die op de zoldering ligt te verstoffen.

En dan bouwen we nu een nieuwe carport. Met een oppervlakte van tweeënzeventig vierkante meter kan daar, naast een caravan en aanhangwagen vast nog heel veel ander spul geplaatst worden. Voor je het weet is er een derde plek vol met zooi. Nog meer chaos dus. 

Chaos. Met deze omvang moet het ook chaos in je hoofd zijn. En als het in je hoofd nog geen chaos is, wordt dat het wel.  Ook bij hen die van orde houden. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Tien jaar

Vakantie