Vakantie

Voor de meeste mensen is vakantie gewoon even nietsdoen. Even alle werkgerelateerde zaken opzij zetten voor een paar weken rust. Niet (teveel) aan het werk denken en wat er allemaal nog moet gebeuren. Gewoon even niets.

Hoe die vakantie dan wordt ingevuld is voor iedereen anders. De één blijft gewoon lekker thuis, de ander moet er echt op uit om het vakantiegevoel te krijgen. De mensen die lekker thuis blijven doen gewoon even helemaal niets, gaan misschien af en toe een dagje weg of gaan achterstallig onderhoud aan huis en tuin wegwerken.

Zij die er op uit gaan willen ook weer allemaal iets anders. Lekker bruinbakken aan een zonnig strand, volledig verzorgd met een hapje en drankje. De ander wil een avonturenreis of een stedentrip. Lopend naar Santiago de Compostella of op de fiets naar Verweggistan. Misschien zelfs een korte wereldreis of op familiebezoek in een ver land of ander continent.

Er zijn zeker veel meer mogelijkheden om je vakantie in te vullen maar waar het mij om gaat is dat de keuze reuze is en dat het één niet beter is dan het ander. 

Zelf ben ik in het verleden jaren lang aan het kamperen geweest. Eerst in een kleine en later in een grotere tent. Geen zogenaamde bungalowtent maar wel met voldoende ruimte. Meer dan twintig jaar in alle uithoeken van Frankrijk geweest. Prachtige plekken gezien, veel zon maar ook het nodige aan hemelwater gehad. Prima jaren. 

Daarna heb ik heel veel stedentrips gemaakt. Veelal in Europa maar soms ook daarbuiten. Londen, Parijs, Praag, Oslo, Berlijn, Barcelona, Rome, Boedapest, Madrid, Lissabon, Santo Domingo, Dublin, Edinburgh (en dan vergeet ik er vast wel één)  zijn allemaal prachtige steden die ik je zeker kan aanraden. Van alle steden vond ik Rome de mooiste stad. Eén groot openlucht museum vond ik het. Maar ook Edinburg mag er wezen. Zeker als je daar bent tijdens het grote festival dat jaarlijks in augustus wordt gehouden.

Maar na een vakantie elders dan thuis is het altijd goed om weer thuis te komen. Het spreekwoord of gezegde Oost, West, thuis best is wat mij betreft helemaal waar.

Als je zoals ik geen betaald werk meer hoeft te doen heb je geen vakantie meer. Of heb je volgens anderen altijd vakantie. Het is maar hoe je het ervaart. Zelf neig ik naar altijd vakantie maar de werkelijkheid is soms anders.

Natuurlijk, je moet niks meer. Je hebt geen werkgerelateerde verplichtingen meer. Tenminste als je die niet zelf weer aangaat. Je kunt met het grootste gemak je dagen vullen met vrijwilligerswerk, met oppassen op je eigen en/of een ander zijn of haar kleinkinderen of andere zaken die wel vrijwillig maar niet vrijblijvend zijn.

Zelf hoef ik niet zo nodig meer vaak en ver van huis weg te gaan. Het vakantiegevoel kan ik thuis ook hebben. Ik doe een klein beetje vrijwilligerswerk en pas af en toe op de kleinkinderen. Verder veel vrije tijd die voor een deel wordt opgevuld met allerlei klusjes in en om het huis. Als die gedaan zijn is er tijd voor mijn hobby’s waarvan muziek de grootste is maar ook lekker fietsen in de prachtige omgeving waarin wij mogen wonen doe ik graag.

Wij dat zijn de vier volwassen kangoeroes en twee kindjes kangoeroe. De junioren zijn nu met hun kindjes op vakantie. Met de caravan naar een kindvriendelijke camping op anderhalf uur rijden van huis. De senioren zijn thuis. Zelf voor gekozen en het is ook echt goed zo maar het is wel stil in huis nu de anderen er niet zijn. Ik hoop dat ze een hele goede tijd hebben daar en straks weer uitgerust thuiskomen. 

Dan zit voor hen de vakantie er weer op en moeten ze het er weer even mee doen. Maar dan komt er ook weer wat meer reuring in huis en verdwijnt het lege nest syndroom waar wij, de senioren, een beetje last van hebben.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Tien jaar