Friesland

Ik woon nu bijna zeven jaar in wat ik de mooiste provincie van Nederland vind en dan ook nog in het mooiste deel van die provincie, de zuid-westhoek van Friesland. Geen dag spijt van de keuze om de drukke randstad te verruilen voor de relatieve rust van het platte land. Relatief omdat rust in jezelf zit en in de kern niet afhankelijk is van de plaats waar je woont of werkt. 

Ik heb het dan ook nog nooit zo druk gehad. Nou is druk een beleving dus ook dit is te relativeren. Druk met leuke dingen, nuttige dingen en dingen die moeten.  Die leuke dingen zijn natuurlijk het leukst, zoals de nuttige dingen het nuttigst zijn en dingen die moeten, ja die moeten alleen maar.

De leuke dingen zijn voor mij muziek maken en luisteren, vrienden en familie thuis ontvangen, fietsen in de omgeving en samen met Heidi in huis of de tuin bezig zijn of gewoon bingewatchen

De nuttige dingen zijn, samen met Heidi het huis op orde houden, de administratie bijhouden en om te kunnen koken af en toe naar de boodschappenwinkel gaan. 

De dingen die moeten zijn soms ook nuttig en vaak ook wel leuk. Zo koken we bijna dagelijks samen, moeten we soms naar de tandarts, huisarts of apotheek en staan we zo af en toe stil bij het feit dat we zoveel jaar geleden zijn geboren of getrouwd. 

Eén van de dingen die ik dus ook graag doe is fietsen in mijn eigen woonomgeving. De weidsheid, de prachtige vergezichten en de altijd wisselende luchten. Geen dag zijn die hetzelfde. Je moet er toch niet aan denken dat die horizon vervuild gaat worden met windmolens. Eén of twee zou nog kunnen maar het moet niet zo worden als in de kop van Noord-Holland of zoals in Flevoland. 

Ik begrijp echt wel dat we naar alternatieven moeten zoeken voor aardgas en andere fossiele brandstoffen. De opwarming van de aarde moet geremd of liever nog gestopt worden en Groningen is al genoeg geteisterd door aardbevingen als gevolg van de ongeremde gaswinning.  

Maar erger nog dan veel windmolens vind ik de weilanden vol met zonnepanelen. Dat is echt de overtreffende trap van lelijk. Dan maar liever windmolens. Ik weet wel dat er mensen zijn die al dat gras de groene woestijn noemen en het een inspiratieloze omgeving vinden maar dat geeft ze nog niet het recht om alles vol te plempen met die verschrikkelijke zonnepanelen. Ik, en met mij heel veel anderen, willen graag van de weidsheid en de vergezichten blijven genieten.

Natuurlijk is er ook nog wel iets te verbeteren. Friesland staat vol met grauwe mestsilo’s bedoeld om de uitwerpselen van de koeien te bewaren in de maanden dat er geen stront in de grond gestopt mag worden door de boeren. Misschien is het een idee om die silo’s een aan de omgeving aangepast kleurtje te geven of te voorzien van afbeeldingen die een relatie hebben met de omgeving. 

Wat ook, zeker voor wandelaars en fietsers, beter zou kunnen is op meer plaatsen een wandel- of fietspad aanleggen. Het lijkt wel of de landbouwvoertuigen steeds groter worden en als de bestuurders daarvan dan ook nog denken dat zij het alleenrecht van de weg hebben wordt het er niet leuker en zeker niet veiliger op. 

Ik weet wel dat veiligheid ook een relatief begrip is en dat de één zich in dezelfde situatie veiliger voelt dan de ander maar ook voor de angstigen onder ons moet het een feest zijn te genieten van al het moois dat Friesland te bieden heeft. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Als ik aan mijn moeder denk

Kamperen

Niets geleerd